Dressyrövning

Övningen: En utav mina bästa övningar som jag gör varenda dag när jag värmer upp Leo i galoppen är hörnlinjen. Överlägset bra för rakriktning samt att hästen måste vara fokuserad på ryttaren.
Jag brukar växla tempot, lite fram och lite tillbaka på linjen, och det funkar superbra och är perfekt mjukgörande övning innan ett hårt ridpass.

Utförande: Man rider i tex. som på bilden i vänster varv. När galoppen flyter på bra där, rider man upp på medellinjen, galopperar där i ungefär 2 galoppsprång innan man flyter ut på en rak linje ut till hörnet på fyrkanten igen. Man kapar lixom av hörnen.

Tänk på att: Kom ihåg att ha kvar samma galopp när du vänder upp på medellinjen, det får inte gå saktare!
Kom även ihåg att hästen ska vara spikrak på Diagonallinjen.

När detta går bra: När detta flyter på bra kan du göra lite tempoväxlingar på diagonallinjen, inte när du vänder upp på medellinjen, då lär sig hästen att springa iväg, eller bromsa där, och det ger dig minuspoäng på tävling när du ska rida upp på medellinjen.
Variant nummer två är att flytta i sluta ut till långsidan. Se bara till att hästen absolut inte lägger av eller springer på. Samma tempo tills du ber den öka, eller bromsa.

Vill ni har mer övningar?
Glöm inte att fråga oss någonting under frågestunden, HÄR.

// Astrid

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0