Travsporten!

Jag kan gissa att inte jag är den enda som inte tycker så värst mycket om travsporten. Först föder man upp ett jättegulligt litet föl, sen säljs det t.ex. på auktion när det är 1 - 2 år. När dom är 2 - 3 år börjar man träna dom och redan när dom är  3 - 4 år är dom ute på tävlingar. (Vid den åldern börjar man rida in ridhästar). Sedan fortsätter dom på tävlingsbanorna och redan när dom är 5 - 6 år har dom oftast gjort sitt.
'
Då har dom förstört benen eller så har dom något annat fel. Då säljs dom för en billig peng och om ingen vill ha dom skickas dom till slakt. Är det inte helt sjukt? Så fina djur. Har dom tur kanske dom hamnar hos någon snäll djurvän som tar hand om dom, men det är inte många som får det så bra.
'
Jag blir ledsen när man ser så många fina hästar på hästnet, som är 5 år gamla och har förstört benen. Oftast står det något om slakt i annonsen, usch! Jag kommer aldrig spela på hästar!
'
Dock finns det ju undantag, för jag tycker det är riktigt gulligt med ponnytrav för dom hästarna slits oftast inte lika mycket. Jag skulle mer än gärna köpa ett russ som gått på travet och rida in.
//Anna

Kommentarer
Postat av: Amanda

aa håller med!

Men oftast är det storhästarna man gör så med.



russen och shettisarna är mer som familjemedlemar och man behandlar dom inte på samma vis som storhästarna.

2012-04-25 @ 19:32:04
URL: http://blondmedflit.devote.se
Postat av: elin

Jag håller inte helt med. Jag hade ett varmblod innan, inga fel eller skador. Kunde jobba i form, galoppera och hoppa osv. Jag tror bara att folk inte ger dem en chans. Allt går om man bara vill!

2012-04-26 @ 13:02:24
URL: http://detvahoppryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0