Mina och Blixens nästan 10 månader tillsammans ♥

Under sommaren 2011 fick jag reda på att vår familj skulle flytta ut på en gård med stall. Självklart skulle vi ta med hästarna då och som ni alla troligtvis vet får inte en häst stå själv. Alltså var vi tvungna skaffa en till häst. Först lutade det mot en shettis, sen var det väl storhäst, sen c-ponny och därefter d-ponny. 

 

Först provred vi en ponny som hette Farbror frej. Jag gillade honom jättemycket, men det sa inte riktigt klick mellan oss. Därefter åkte vi till Gävle och provred två ponnysar, en vid namn Rockbitz och en vid namn Apollo. Rockbitz var verkligen en cool ponny som jag gärna hade haft, men det blev inte så. Vi ångrade oss. Apollo föll mig inte i smaken riktigt. Fast det var en väldigt fin ponny som jag gärna hade haft det med.

 

Sista ponnyn vi provred var Blixen. Först ville jag inte provrida honom för att han stod som dressyrponny och jag ville ju hålla på med hoppning. Men mamma och pappa övertalade mig att åka dit. I hagen stod en liten brun gullig ponny med världens snällaste ögon. Egentligen tror inte jag att Blixen var den ponnyn jag föreställt mig ha hemma, han var ännu mer perfekt. Samma dag som vi var där och provred honom sa vi att vi ville ha honom. 

 

Fredagen efter var det besiktning på ATG-kliniken i Täby. Jag hade aldrig varit med på en besiktning innan och ni kan ju gissa om jag var nervös. På böjprovet skakade jag som tusan för jag gillade ju ponnyn redan, även fast jag inte kände honom. Jag kommer ihåg att veterinären sa till mig "Nu kommer du få en fin ponny", då förstod jag att han hade gått egenom och hela jag sken som en sol.

 

Första ridpasset hemma

Tiden gick och vi red och tränade mycket hemma. 5 veckor efter att jag fått hem honom var vi iväg på vår första pay'n jump på  Hamre. Vi hoppade 70cm och var nolla, gud vad jag var glad då. Det var nog inte stiligt. Han rusade genom banan och jag svängde, nåja. Stiligt! 

 

Sen var det uppehåll på tävlingsterminen och vi red ihop oss ordentligt under vintern.

I Februari var vi iväg på en pay'n jump. Hoppade 70 cm och 80 cm.

 

Sen i Mars började vi träna regelbundet för en hopptränare. Därefter var vi på en klubbtävling och hoppade 70, 80. Vi var nolla i båda klasserna. Sen var det dax för vår första lokala start, det var en LD, 80 cm och vi var nolla. Sen var vi även ute på en lokal tävling i Arboga nu i maj, då hoppade jag LD, LC, var nolla i LD:n och fick tyvärr ett pet i LC:n, men det var vår första och ponnyn skötte sig kanon. 

 

Sen nu under sommaren är det ju inte så mycket tävlingar, men vi ska troligtvis tävla nu i mitten på juli och sen blir det mycket tävlande i höst. Hade tänkt starta några dressyrtävlingar och försöka ta oss upp till LB i hoppning för att sedan nästa år starta LA. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0