Läsarfråga

En läsare ville ha lite tips till sin häst som är hård i munnen och stänger av.
Som nummer ett hade jag kollat med en "tandläkare" så att den inte har några vassa kanter osv.
Till ridningen hade jag försökt att vara väldigt lätt i handen. Och beroende på om din häst är pigg och frammåt, eller lite mer tillbaka, eller om den är spänd och stressad eller helt enkelt lat så varierar det lite.
Men jag hade gjort mycket lösgörande arbeta. Flytta in och ut osv.
 
Leo stänger alltid av på utomhustävlingar, och gjorde det hemma i början också. Mitt bästa tips är att träna upp konditionen. Jag skrittade, och skrittar väldigt mycket i skogen med Leo. Det ger mycket muskler i bakbenen, och att hästarna får göra något annat än att gå på ridbanan.
Jag rider ut, eller skrittar ut VARANNAN DAG med Leo. Och jag kan verkligen intyga er alla om att det HAR LÖNAT SIG!
Leo har blivit mycket merarbetsvillig, mycket piggare, använder energin på rätt sätt, jag allt har blivit så mycket enklare sen jag började med det. Jag kände skillnad efter bara någon vecka!

Även om det är det tråkigaste som finns så är det värt det, jag lovar!
(Jag brukar galoppera överallt, utom i uppförsbackarna, där är det skritt som gäller. Detta tillsammans = Mer muskler, bättre kondition, och en mycket mer arbetsvillig häst)!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0