Min åsikt om hjälptyglar!

Har fått en fråga om detta så jag kan ta upp det i ett inlägg tänkte jag.

Jo, det är såhär. Jag är inte ett jättestort fan av hjälptyglar som gör att hästen går ner i form. Nu tänker jag på ridningen. Jag har aldrig i hela mitt liv ridit med en gramantygel, dock har jag ridit med snodd några fåtal gånger. Dock bara provat en gång på Blixen. Han klarar det inte alls, han blir bara stressad av att inte kunna ta upp huvudet så det går bara inte.
'
Sen när jag har haft sitsträning med longeringslina på volt så har jag brukat ha inspänningstyglar dels så hästen får jobba i rätt form och dels för att annars kan det bli lite hackigt med hästarnas huvun vilket gör det svårare för mig att sitta still. Det är samma sak när jag longerar, då använder jag inspänningar, men vem gör inte det? ;)
'
Just nu rider jag ALDRIG med hjälptyglar då jag tycker att jag kommit till det stadiet i ridningen då jag kan få en häst att gå i form utan massa tyglar till hjälp. Men det beror ju också på vilken häst jag sitter på, skulle jag skaffa en häst som inte alls ville söka sig neråt kanske det skulle vara bra att ta hjälp av någon hjälptygel?
'
Det är min åsikt!

//Anna

Kommentarer
Postat av: Emmy

Håller med helt! :)

2012-06-08 @ 18:04:08
Postat av: Jenni Bloom - Team LB

måste faktist säga att jag inte riktigt håller med, en hjälptygel är till för att hjälpa till exempel ett orutinerat ekipage att hitt rätt form vilket hjälper hästen att bygga rätt muskler och det gör det lättare för ryttarenn att rida korrekt om den inte har känslan att rida hästen i rätt form. Självklart är de bättre att kunna rida hästen iform själv men det kan vara bra för de lite grönare ryttarna, eller för de som är lata som jag xD

2012-06-09 @ 18:07:19
URL: http://teamlabom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0